Iedere maandag gaan er op onze school verschillende verrijkingsgroepen onder begeleiding van de talentbegeleider aan de slag. In deze verrijkingsgroepen nemen de kinderen deel aan een uitdagend lesaanbod. Tegelijkertijd worden vaardigheden getraind die voorwaardelijk zijn om tot leren te komen.
Een voorbeeld van deze vorm van leren leren is het project over Water. Leerlingen uit groep 2 en 3:
Leren wat het woord hydro betekent.
Onderzoeken daarna waarom sommige dingen wel oplossen in water en andere dingen niet.
Verbinden vervolgens de opgedane kennis aan de begrippen hydrofiel en hydrofoob.
Verwerken als laatste alle nieuwe kennis in een mindmap.
Tijdens deze les ontwikkelen we allerlei strategieën die nodig zijn tijdens het leerproces. Zo ervaren we bijvoorbeeld dat herhalen en doorzetten belangrijk zijn om te onthouden wat het woord hydro betekent. Ook leren we dat een foutje maken – zoals het verschil tussen hydrofoob en hydrofiel – bij het leerproces hoort. Fouten maken laat juist zien dat we iets nieuws aan het leren zijn. Als we de proefjes uitvoeren, oefenen we om de hele opdracht nauwkeurig te lezen en achteraf ons werk te controleren.
In de kleuterklassen wordt de methode Slimme Kleuters ingezet om het lesaanbod te verrijken. Leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 werken met verrijkingsmappen zodra blijkt dat er een duidelijke behoefte is aan een uitdagender lesaanbod op het gebied van rekenen en taal. Deze verrijkingsmap wordt ingezet naast het lesaanbod met de reguliere lesstof. De verrijkingsmap bevat vervolgens verschillende vormen van verdiepend lesmateriaal.
Kortom, in de verrijkingsgroep stimuleren we het kind om zijn of haar cognitieve talenten te ontwikkelen.
Maak een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek op De Bethelschool, waar hoe we met elkaar omgaan en Gods liefde centraal staan in ons onderwijs.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer